Słynąca z majestatycznych gór, nieprzeniknionej dżungli, pięknych plaż i swojej kuchni Indonezja, staje się każdego roku celem wielu turystycznych peregrynacji. To nie tylko urokliwy kurort Bali, ale także wiele innych miejsc wartych odwiedzenia. Szczęśliwie istnieje całkiem dobrze zorganizowana infrastruktura transportowa w tym pięknym azjatyckim kraju. Szczególną rolę odgrywają tutaj lotniska w Indonezji. W poniższym artykule znajdziecie Państwo kilka pożytecznych informacji na temat ich funkcjonowania.
Indonezyjski sektor lotniczy
Na wstępie trzeba skonkludować, że Indonezja jest drugim najszybciej rozwijającym się rynkiem lotniczym na świecie, zaraz po Chinach. Dotyczy to zarówno wielkości zakupów samolotów pasażerskich (i towarowych), jak i ilości przewożonych rocznie pasażerów. Dlaczego? Kraj ten jest archipelagiem obejmującym ponad 17 000 wysp. Podróże lotnicze są zatem jak najbardziej niezbędne dla mobilności zarówno osób, jak i towarów.
Skupimy się tutaj na sprawie portów lotniczych. Tego rodzaju infrastruktura reprezentowana jest w Indonezji przez 683 lotniska, z czego 35 to lotniska komercyjne zarządzane przez przedsiębiorstwo państwowe znane jako Angkasa Pura. Trzeba jednak od razu zauważyć, iż tylko 150 z nich ma utwardzone pasy startowe, a tylko kilka ma pasy o długości 3 kilometrów. Wiele lotnisk to zaimprowizowane tereny do startów i lądowań, urządzone w szczerym polu. Nie zmienia to faktu, że komunikacja lotnicza w Indonezji rozwija się ostatnio bardzo dynamicznie i wychodzi już z impasu po okresie pandemii koronawirusa.
Największe lotniska w Indonezji
Oczywiście najczęściej turyści korzystają z największego w kraju lotniska w Dżakarcie, tam także dokonuje się największa ilość odpraw i przesiadek na loty wewnątrz kraju. Lotnisko to nosi imię pierwszego prezydenta Indonezji Soekarno i pierwszego wiceprezydenta Mohammada Hatty. Międzynarodowy Port Lotniczy Soekarno-Hatta znajduje się około 20 kilometrów na północny zachód od centrum stolicy. Lotnisko posiada trzy czynne terminale, czwarty ma zostać otwarty w 2024 roku – jeden z nich służy do obsługi lotów krajowych, drugi do lotów międzynarodowych, a kolejny obsługuje tanie linie lotnicze. Pomiędzy terminalami turyści mogą się przemieszczać bezpłatnymi, wahadłowymi autobusami lub jednoszynową kolejką. Na terenie lotniska działa ponadto wypożyczalnia samochodów trzech firm: Avis, Bluebird i Europcar. Jest też stanowisko taksówek. Przy terminalu 2 działa mały hotel.
Drugim najczęściej odwiedzanym lotniskiem w kraju jest to na wyspie Bali. Znajduje się ono 13 kilometrów na południe od głównego miasta Denpasar. Dwa terminale (międzynarodowy i krajowy) sąsiadują tutaj ze sobą i można do nich łatwo dotrzeć pieszo. Na terenie lotniska można się posilić w restauracji, są sklepy, a także kantory wymiany walut. Obok działa wypożyczalnia samochodów, jest również duży parking na około 2000 pojazdów. Warto zauważyć, że większość pobliskich hoteli zapewnia bezpłatny transport na to lotnisko.
Inne porty lotnicze kraju to miedzy innymi: lotnisko Surabaja-Juanda, Międzynarodowy port lotniczy Lombok, lotnisko Kualanamu International czy Yogyakarta International Airport. Wszystkie one obsługują loty tanich linii lotniczych, co jest informacją wartą zapamiętania.
Lotniska w Indonezji – co warto wiedzieć
Tutejsze porty lotnicze obsługują większość międzynarodowych linii lotniczych. Na liście są tak znani przewoźnicy jak Lufthansa, KLM, Turkish Airlines czy Korean Air, a także tanie linie lotnicze w rodzaju . Z drugiej strony, kilku indonezyjskich przewoźników znajduje się obecnie na „czarnej liście” i nie ma prawa lądować w krajach Unii Europejskiej. Jednak przylot do Dżakarty czy Bali z Europy nie powinien być dla turysty większym problemem.
Przykładowo, aby dostać się z Warszawy (lotnisko Chopina) do Dżakarty trzeba wybrać linie KLM lub Oman Air, a lot trwa około 19 godzin. Bilet w jedną stronę to wydatek rzędu 1200 złotych. Podobnie jest w przypadku lotów z Krakowa na Bali. Oczywiście bilety warto zabukować wcześniej w internecie.
I jeszcze jedno. Od 2022 roku obowiązują w Indonezji wizy turystyczne on arrival dla obywateli Polski. Można je zakupić na każdym większym lotnisku, a koszt to 500 000 rupii indonezyjskich (IDR) – w przeliczeniu około 120 złotych.
Autor: Krzysztof Kołodziejczyk